BAB I
PENDAHULUAN
1.1. Latar
Belakang
Kita hidup
didunia ini merupakan sebuah sunnah Allah. Kodrat manusiadalam sebuah rantai kehidupan adalah hidup terlahir dan kemudian mati.
Semuamanusia ciptaan Allah di dunia ini pasti akan mati pula. Seperti halnya
manusia,mereka tidak akan tahu kapan dia
akan mati, oleh sebab itu banyak sekali paramanusia yang
terbuai akan kehidupan yang ada di dunia, yang mereka cari harta dan
kebahagiaan sesaat sehingga mereka lupa bahwa pada saatnya mereka akan mati.Sejauh ini belum pernah kita temukan mayat yang
pergi sendiri ke liangkuburnya. Oleh sebab itu kita sebagai mahkluk sosial
harus saling membantu,toleransi termasuk merawat jenazah pula.
1.2. Perumusan Masalah
Dalam menyusun makalah ini,
penulis merumuskan beberapa masalah yang berkaitan dengan :
1.
Pengertian
kematian
2.
Melayat
orang yang sakit dan hikmahnya
3.
Mengurus
jenazah
4.
Cara
memandikan jenazah
5.
Cara-cara
mengkapankan jenazah
6.
Sholat
jenazah
1.3. Tujuan
Penulisan
Adapun
tujuan dari penyusunan makalah ini yaitu sebagi berikut :
BAB I I
PEMBAHASAN
A.
PENGERTIAN KEMATIAN
Kematian
adalah sesuatu yang pasti dan kita harus bersedia menghadapinya kerana ia
merupakan titik permulaan kepada penghidupan yang kekal abadi. Hanya mukmin
yang dipanggil menghadap Tuhannya dengan hati bersih memperolehi kejayaan.
Menguruskan jenazah adalah merupakan
perkara yang tidak boleh kita elakkan begitu sahaja. Ianya merupakan fardhu
kifayah ke atas umat Islam. Dengan adanya sebahagian umat Islam yang
mengetahuinya akan selesailah tanggungjawab itu.
Namun dalam keadaan sekarang ini,
kesedaran di kalangan generasi muda untuk melaksanakan tanggungjawab ini amat
tipis sekali. Ramai dari generasi muda yang tidak tahu cara-cara menguruskan
jenazah dan hanya menyerahkan sepenuhnya kepada jenerasi yang lebih tua dari
mereka untuk melaksanakannya. Bayangkanlah suatu hari nanti ayah atau ibu
kita meninggal dunia. Tergamakkah kita membiarkan orang lain menguruskannya
sedangkan diri kita hanya melihat tanpa sebarang ilmu.
Sejajar dengan itu maka kami mencoba memberikan
sedikit bimbingan dan panduan
melalui makalah ini. Seperkara yang perlu diingat di samping kita
menguruskan jenazah, diharap isinya dapat menjadi pengajaran kepada kita yang masih
hidup untuk bersiap sedia menuruti jejaknya suatu hari nanti. Dengan adanya
panduan-panduan ini adalah diharapkan sedikit sebanyak dapat memberi
pengetahuan kepada para pelawat jika berlaku sesuatu kematian agar dapat
membantu menguruskannya. Marilah kita memahami kehendak fardhu kifayah ini,
moga-moga ianya dapat menjadi penyambung kesempurnaan dalam pengamalan
syariat agama kita.
Sakit adalah
datangnya dari Allah. Penyakit yang ditimpa ke atas kita sebenarnya
mengandungi hikmah. Antaranya ialah :
1.
Memberi kesedaran dan keinsafan
kepada kita bahawa kita ini lemah dan tidak mempunyai kuasa dan kekuatan
untuk menyembuhkannya melainkan Allah.
2.
Allah ingin menguji sejauh mana
kesabaran kita menghadapi dugaan Allah.
3.
Allah ingin mengampunkan dosa kita
yang kita telah lakukan samada secara sedar ataupun tidak.
Oleh itu,
kita hendaklah sabar dan redha di atas dugaan yang telah diberikan Allah
kepada kita dan berusahalah mencari ubatnya sebab Nabi Muhammad s.a.w. pernah
bersabda yang bermaksud 'Tiap-tiap penyakit ada ubatnya kecuali mati'. Sabda Nabi
Muhammad s.a.w. yang bermaksud :
'Menziarah/melawat orang yang sakit
pada permulaan masa sakitnya itu adalah Fardhu (wajib) dan kemudiann
daripadanya Sunat, tidak lebih dari 3 hari'.
Ketika berada dekat dengan orang
sakit, bacalah doa ini berulang kali,
Umat Islam amat menghargai kita
melawat orang sakit terutama jika saudara-mara kita yang sakit begitu juga
kalau jiran-jiran kita, walaupun jiran kita bukan dari golongan orang Islam.
a) Apa yang
perlu di lakukan ketika menghadapi seseorang yang dalam keadaan nazak?
1.
Perlu berada di sisinya.
2.
Sentiasa mengingatkannya dengan
kalimah Syuhadah iaitu :
di telinganya
dan hendaklah dimadkan bacaan kalimah tersebut. Manakala rakan-rakan
yang lain membaca Al-Quran atau Yasin.
3.
Pesakit hendaklah ditelentangkan
menghala ke Qiblat dan qiam tangannya.
Hendaklah
kita ucapkan :
Mengurus
jenazah orang Islam, merupakan fardhu kifayah, yakni apabila sudah dikerjakan
oleh sebahagian dari orang Islam yang lain, maka yang lainnya tidak berdosa,
akan tetapi apabila tidak seorang pun yang mengerjakan kewajipan tersebut,
maka semua orang Islam dalam satu kampung atau kawasan tersebut akan berdosa.
Di antaranya yang wajib kita kerjakan
dalam mengurus jenazah ialah :
Orang yang
berhak dan lebih afdal untuk menguruskan jenazah ialah dari kalangan
keluarganya atau warisnya yang terdekat misalnya ; anaknya sendiri kalau
simati bapanya.
Kalau
warisnya tidak ada kemampuan atau pengalaman, bolehlah diminta Imam atau
Bilal di kawasan tersebut untuk menguruskannya.
1.
Waris yang tertua hendaklah
berpakat/berbincang berhubung dengan kematian.
2.
Urusan di Balai Polis bagi melapurkan
kematian.
Nota : Sekiranya jenazah itu meninggal di Hospital cukup dengan surat kebenaran atau pengesahan dari doktor.
3.
Membeli keperluan untuk urusan
memandi dan mengkafankan mayat.
4.
Menentukan bilal untuk memandikan
mayat.
5.
Urusan menggali kubur.
6.
Menentukan Imam untuk sembahyang
mayat.
7.
Menguruskan kenderaan untuk jenazah.
8.
Ucapan takziah.
1.
Sifat berani.
2.
Sabar.
3.
Amanah.
4.
Mempunyai kemahiran dan ilmu yang
cukup.
1.
Sediakan tempat mandi.
2.
Sabun mandi.
3.
Air daun bidara.
4.
Air bersih.
5.
Sugi - 7 batang.
6.
Sarung tangan - 3 atau 5.
7.
Sedikit kapas.
8.
Air kapur barus.
9.
Baldi serta gayong.
Sebelum
memandikan mayat, pastikan dahulu kubur telah digali dan peralatan mengkafan
mayat telah disediakan seperti :
Lafaz niat
memandikan jenazah lelaki :
“Sahaja aku memandikan jenazah
(lelaki) kerana Allah Taala"
Lafaz niat
memandikan jenazah perempuan :
“Sahaja aku
memandikan jenazah (perempuan) kerana Allah Taala"
Lafaz niat mewudukkan jenazah lelaki :
"Sahaja aku berniat mewudukkan
jenazah (lelaki) ini kerana Allah s.w.t"
"Sahaja
aku berniat mewudukkan jenazah (perempuan) ini kerana Allah s.w.t"
Cara
mewudukkan jenazah ini iaitu dengan mencucurkan air ke atas jenazah itu
bermula dari muka dan akhir sekali pada kakinya, sebagaimana melaksanakan
wuduk biasanya. Jenazah lelaki hendaklah dimandikan oleh lelaki dan mayat
wanita hendaklah dimandikan oleh perempuan.
Dalam
mengerjakan solat jenazah, yang paling utama ialah dikerjakan secara
berjemaah dan harus dijadikan tiga saf (barisan) sekurang-kurangnya setiap
satu saf dua orang.
Bagi orang
perempuan diperbolehkan mengikuti berjemaah bersama-sama dengan orang lelaki
atau boleh mendirikan solat ke atas jenazah setalah disolatkan oleh orang
lelaki.
Adapun hukum
solat jenazah ini adalah Fardhu Kifayah seperti hal menguruskannya.
1.
Cara mengerjakan Solat Jenazah
Bagi jenazah lelaki,
Imam yang akan mendirikan solat ke atasnya hendaklah berdiri searah dengan
kepala jenazah itu.
Bagi jenazah perempuan, Imam hendaklah berdiri searah
dengan lambung atau bahagian tengah jenazah itu.
Tentang tempat untuk mengerjakan solat jenazah, diperbolehkan di dalam masjid, di surau atau di tempat lainnya yang memungkinkan solat berjemaah dengan syarat tempatnya itu luas dan bersih.
2.
Rukun Solat Jenazah
Solat jenazah
berbeza dengan solat-solat yang lain kerana cara mengerjakannya hanya dengan
berdiri dan takbir empat kali tanpa rukuk dan sujud, juga tidak perlu azan
dan iqamat. Adapun rukunnya ada empat :
a)
Niat mendirikan solat jenazah yang
dimaksudkan.
b) Berdiri bagi
yang berkuasa.
c) Bertakbir
empat kali
d)
Salam
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Niat melakukan shalat mayit dengan 4 kali
takbir.
Niatnya: (untuk mayit laki-laki)
Ushallii alaa hadzal mayyiti arba’a takbiiraatin fardhal kifaayati
ma’muuman lillaahi ta’alaa.
Artinya:
Aku niat shalat atas mayit
ini empat takbir fardhu kifayah karena Allah.
Niat (untuk mayit perempuan)
Ushallii alaa haadzihil mayyiti
arba’a takbiiraatin fardhal kifaayati ma’muuman lillaahi ta’aalaa.
a. Takbir Pertama
Setelah takbiratul ihram, yakni setelah mengucapkan “Allahu akbar” sambil
meletakan tangan kanan di atas tangan kiri di atas perut (sidakep), kemudian
membaca Al-Fatihah, setelah membaca Al-Fatihah lalu takbir “Allahu akbar”
b. Setelah takbir kedua, lalu membaca
shalawat:
Allahumma shalli ‘alaa Muhammad
Artinya:
“Ya Allah, berilah
shalawat atas Nabi Muhammad”
Lebih sempurna lagi jika membaca
shalawat sebagai berikut:
Allahumma shalli ‘alaa Muhammadin wa’alaa aali Muhammadin. Kamaa
shallaita ‘alaa Ibrahim wa ‘allaa aali Ibrahim. Wa baarik ‘alaa Muhammadin wa
‘alaa aalii Muhammad. Kamaa baarakta ‘alaa Ibrahim wa ‘alaa aali Ibrahim fil-‘aalamiina
innaka hamiidummajid.
Artinya:
“Ya Allah, berilah shalawat atas Nabi
Muhammad dan atas keluarganya, sebagaimana Tuhan pernah memberi rahmat kepada
Nabi Ibrahim dan keluarganya. Dan limpahkanlah berkah atas Nabi Muhammad dan
para keluarganya, sebagaimana Tuhan pernah memberikan berkah kepada Nabi
Ibrahim dan para keluarganya. DI seluruh ala mini Tuhanlah yang terpuji Yang
Maha Mulia.”
c. Setelah takbir yang ketiga, kemudian
membaca doa:
Allahummaghfir lahuu warhamhu
wa’aafihii wa’fu’anhu.
Artinya:
“Ya
Allah, ampunilah dia, berilah rahmat dab sejahtera, maafkanlah dia.”
Lebih sempurna lagi jika membaca
doa:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ
اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ
مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ
الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ
دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا
مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ
مِنْ عَذَابِ النَّار
Allahummaghfir lahu (lahaa) warhamhu (haa) wa’aafihii (haa) wa’fu ‘anhu
(haa) wa akrim nuzulahu (haa) wawassa’madkhalahu (haa) waghsilhu (haa)
bil-maa’I watstsalji wal-baradi wanaqqihi (haa) minal-khathaayaa kamaa
yu-naqqatats-tsaubul-abyadhu minad-danasi waabdilhu (haa) daaran khairan min
daarihi (haa) wa ahlan khairan min ahlihi (haa) wa zaujan khairan min zaujihi
(haa) wa adkhilhul jannata wa a’iduhu min ‘adabil qabri wa ‘adabin nar
Artinya:
“Ya Allah, ampunilah dia, dan kasihanilah dia, sejahterakan ia dan
ampunilah dosa dan kesalahannya, hormatilah kedatangannya, dan luaskanlah
tempat tinggalnya, bersihkanlah ia dengan air, salju dan embun. Bersihkanlah ia
dari segala dosa sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kotoran, dan
gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya yang dahulu, dan
gantikanlah baginya ahli keluarga yang lebih baik daripada ahli keluarganya
yang dahulu, dan peliharalah ia dari siksa kubur dan azab api neraka.”
(HR.
Muslim)
Keterangan:
Jika mayit perempuan kata
lahu menjadi lahaa.
Jika mayit anak-anak doanya
adalah:
اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ فَرَطًَا لِاَبَوَيْهِ وَسَلَفًا وَذُخْرًا
وَعِظَةً وَاعْتِبَارًا وَشَفِيْعًا وَ ثَقِّلْ بِهِ مَوَازِيْنَهُمَا
وَاَفْرِغِ الصَّبْرَعَلىٰ قُلُوْبِهِمَا وَلاَ تَفْتِنْهُمَا بَعْدَهُ
وَلاَ تَحْرِ مْهُمَا اَجْرَهُ
Allahummaj’alhu faratan li
abawaihi wa salafan wa dzukhro
wa’idhotaw wa’tibaaraw wa syafii’an wa tsaqqil
bihii mawaa ziinahuma
wa-afri-ghish-shabra ‘alaa quluu bihimaa wa laa
taf-tin-humaa ba’dahu
wa laa tahrim humaa ajrahu
Artinya:
“Ya Allah, jadikanlah ia sebagai simpanan
pendahuluan bagi ayah bundanya dan sebagai titipan, kebajikan yang didahulukan,
dan menjadi pengajaran ibarat serta syafa’at bagi orangtuanya. Dan beratkanlah
timbangan ibu-bapaknya karenanya, serta berilah kesabaran dalam hati kedua ibu
bapaknya. Dan janganlah menjadikan fitnah bagi ayah bundanya
sepeninggalnya, dan janganlah Tuhan menghalangi pahala kepada dua orang
tuanya.”
d. Selesai takbir keempat, lalu membaca:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْناَ أَجْرَهُ وَلاَ تَفْتِنَا بَعْدَهُ وَاغْفِرْ لَناَ وَلَهُ
Allahumma laa tahrimnaa
ajrahu wa laa taftinnaa ba’dahu waghfir lanaa wa lahu.
Artinya:
“Ya Allah, janganlah kiranya pahalanya tidak sampai kepada kami
(janganlah Engkau meluputkan kami akan pahalanya), dan janganlah Engkau member
kami fitnah sepeninggalnya, dan ampunilah kami dan dia.”
e. Kemudian setelah salam membaca:
As-sallamu ‘alaikum
warahmatullahi wa barakaatuh.
Artinya:
“Keselamatan
dan rahmat Allah semoga tetap pada kamu sekalian.”
BAB III
PENUTUP
Kesimpulan
Disini
kami dapat menyimpulkan mengurus jenazah bagi seorang muslim merupakan pardu
kipayah. Setidaknya kita dapat menjengok orang yang meninggal saja kita telah
mendapatkan keuntungan bagi kita mendapatkan amalan yang mulia di sisi Allah
SWT. Harus kita ketahui bahwasanya ada bebrapa tahap yang harus kita lakukan dimana
tahapan tersebut telah kit baca sebelumnya. Harapan kami makalah ini dapat
menambah ilmu pengetahuan serta dapat diamalkan kepada orang muslim.
DAFTAR PUSTAKA
0 komentar:
Posting Komentar